تبلیغات
پاتوق جوانی - رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاهها
پاتوق جوانی
ارائه نظرات و گفتگو در چارچوب ادب

جهان در حال گذر به سمت یك هندسه جدید است/

حوزه و دانشگاه در قبال تحولات دنیا تماشاچی نباشند

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب عصر امروز (یكشنبه) در دیدار صدها نفر از اساتید، محققان و پژوهشگران دانشگاهها، جهان را در حال گذر و تحول به سمت یك «ساختار و هندسه جدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» خواندند و با تبیین جایگاه و نقش‌آفرینی ویژه‌ی ملت ایران در این تحول عظیم تاریخی تأكید كردند: نخبگان كشور از جمله دانشگاهیان می‌توانند با عمل به وظایف بسیار مهم خود در این برهه‌ی بسیار حساس تاریخی، به ارتقای جایگاه ایران در ساختار جدید جهان،‌ كمك تعیین كننده‌ای كنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اوضاع در حال گذر جهان را از لحاظ ظاهری با مرحله تحولات پس از جنگ جهانی اول و دوران پیدایش استعمار اروپا قابل مقایسه دانستند اما تأكید كردند: جهت گیری تغییرات آتی جهان برخلاف دورانهای یاد شده، در جهت تبادل قدرت و توانایی‌های عمومی بخشی از ملتهای جهان با بخشهای دیگر است.
 
ایشان،‌ در تبیین نشانه‌ها و شواهد بروز تحولات و تغییرات عمیق جهانی به بیداری اسلامی اشاره كردند و افزودند: احساس هویت و بیداری متكی بر اسلام در میان ملتهای مختلف اسلامی، نشانه‌ی بی‌سابقه‌ای است كه از عمق تحول در ساخت و هندسه‌ی آتی جهان، خبر می‌دهد.
 
رهبر انقلاب شكست غرب به رهبری امریكا در تسلط بر منطقه غرب آسیا را نشانه‌ی دیگری از «دوران تحول كنونی» برشمردند و افزودند: خیز ناموفق امریكا برای تسلط بر این منطقه‌ی مهم و حساس كه در قضیه عراق و افغانستان آشكار شد از دیگر نشانه‌های تغییرات عمیقی است كه جهان با آن روبروست.
 
حوادث جاری در اروپا و آینده‌ی مبهم كشورهای قدرتمند این قاره از دیگر شواهدی بود كه رهبر انقلاب برای اثبات حركت جهان كنونی به‌سمت یك ساختار جدید، به آن استناد كردند.
 
ایشان افزودند اوضاع كنونی اروپا كه سرانجام آن را به زمین خواهد زد، ناشی از خطاهای تاكتیكی یا راهبردی نیست بلكه ناشی از خطای بنیانی در جهان بینی است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای افول وجهه امریكا در جهان را چهارمین نشانه ای دانستند كه اثبات می كند جهان، در حال گذر به یك وضع جدید است.
 
ایشان خاطرنشان كردند: امریكا به عنوان قدرت اول ثروت و علم و فناوری نظامی و غیرنظامی، چندین دهه در میان ملتها دارای وجهه عمومی بسیار خوبی بود اما این كشور امروز نه تنها هیچ وجهه ای ندارد بلكه در افكار عمومی جهان به سمبل زورگویی، ظلم، دخالت در امور ملتها و جنگ افروزی تبدیل شده است.
 
رهبر انقلاب پس از تشریح نشانه های بروز تحولات عمیق در ساختار و هندسه جهان آتی،‌به تبیین این واقعیت پرداختند كه كشور و ملت ایران در این دوران گذر از جایگاه مهم و حساسی برخوردارند كه درك آن، وظایف سنگینی را متوجه ملت، نخبگان و مسئولان می كند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای بیداری نشأت گرفته از انقلاب اسلامی و استواری و استحكام بی نظیر شالوده نظام بر مبنای اعتقاد،‌ایمان، عقل و عاطفه را از جمله دلایل جایگاه ویژه ایران در تحولات كنونی جهان خواندند.
 
ایشان افزودند: علاوه بر این دلایل ثروت و منابع عظیم و خدادادی ایران از جمله منابع انرژی و نیروی انسانی برخوردار از استعداد بالا، به ایران در موقعیت در حال تحول جهان،‌ویژگی های قابل توجهی بخشیده است.
 
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه با اشاره به سترون و نازا بودن غرب در ارائه اندیشه های نو و ایده های جدید برای بشریت، تأكید كردند: جمهوری اسلامی بر خلاف غرب عقیم، در ابعاد مختلف سیاسی، حكومتی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی برای جامعه بشری حرفهای نوین و موج آفرینی دارد.
 
ایشان مردم سالاری دینی، ابتنای تمدن بر معنویت و آمیختگی دین و زندگی در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را از جمله حرفهای نو ملت ایران و نظام اسلامی برای ملتهای جهان دانستند.
 
رهبر انقلاب اسلامی در ارائه آخرین دلیل برای اثبات جایگاه خاص ایران در روند تحولات جهانی به پایداری و سرسختی ملت ایران و نظام اسلامی در مقابل شیوه های سلطه غرب اشاره كردند و افزودند: ایران، مردمش، نخبگانش و مسئولانش در مقابل تهدید،‌جنگ آفرینی، ترور، كشتار و اختلاف افكنی غرب، ایستادگی می كنند و این واقعیت نیز، به این كشور بزرگ ویژگی خاصی بخشیده است.
 
رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین نشانه های ورود دنیا به مرحله یك تحول اساسی و تشریح جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در این تحول، این سوال را مطرح كردند كه آیا دانشگاهها و حوزه های علمیه در قبال این حوادث بسیار مهم مسئولیتی دارند یا نه؟
 
حضرت آیت الله خامنه ای یك سوال دیگر نیز مطرح كردند: آیا دانشگاهها و حوزه های علمیه می توانند در این تحولات مهم، تماشاگر باشند و برای خود نقشی تعریف نكنند؟
 
ایشان در پاسخ به این سوال ها خاطرنشان كردند: توفیق و نقش آفرینی ملت ایران در این برهه بسیار مهم و تاریخی، در درجه اول بعهده دانشمندان كشور است و یقیناً دانشگاهها یكی از عناصر رتبه اول برای تأثیرگذاری در این تحولات هستند.
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش بسیار حساس و عظیم دانشگاه در این تحولات، افزودند: دانشگاهها می توانند با عمل به مسئولیت های خود بگونه ای نقش آفرینی كنند كه كشور، ملت و تاریخ ایران در این تحولات برنده باشند و این مسئله، نشان دهنده نقش بسیار حساس نخبگان و دانشگاهیان در این مقطع تعیین كننده است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفتهای كشور در عرصه های مختلف از جمله بخشهای علمی،‌خاطرنشان كردند: در كنار این پیشرفتها، نقاط منفی نیز در زمینه مدیریت های علمی و برنامه ریزی ها وجود دارند كه تنها راه برطرف كردن آنها، تمركز ذخیره علمی و كارشناسی دانشگاهها برای حل این مشكلات است.
 
شبهه لزوم بی طرف بودن علم و دخالت ندادن آن درسیاست، موضوع دیگری بود كه رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره كردند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: علم در مرحله كشف حقایق بیطرف است اما هنگامی كه علم در خدمت یك جهت گیری قرار گیرد،‌به هیچ وجه بی طرف نیست و این وضع كنونی جهان شاهد این مسئله است.
 
ایشان افزودند: چگونه است كه قرنهای متمادی، علم در خدمت سلطه گری و استعمار ملتها، تولید سلاح و كشتار انسانها و جنگ افروزی قرار گرفته است اما نباید در خدمت عدل، ارزشها و پیام اسلام قرار گیرد.
 
رهبر انقلاب اسلامی به یك مغالطه دیگر و آنهم تقسیم بندی دستگاه علمی كشور به دولتی و غیردولتی اشاره و خاطرنشان كردند: برخی تلاش می كنند تا مفاهیم «دانشجو، استاد و تشكل دولتی» را به عنوان یك دشنام مطرح كنند در حالیكه حمایت دانشجو، استاد و یا یك تشكل دانشگاهی از نظام و حكومتی كه بر پایه مبانی اسلامی و الهی شكل گرفته، یك افتخار است.
 
ایشان افزودند: باید فرهنگ تلاش و مجاهدت برای جبهه حق در دانشگاهها گسترش یابد كه البته نقش اساتید در این زمینه بسیار برجسته است.
 
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: گسترش فرهنگ تلاش و مجاهدت برای جبهه حق،‌در واقع همان فرماندهی جنگ نرم است كه به عهده اساتید دانشگاهها قرار دارد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنان خود، ضرورت تأمل مسئولان درخصوص ایجاد نظام ملی نوآوری را مورد تأكید قرار دادند و خاطرنشان كردند: خلاء نبود نظام ملی نوآوری كه در واقع شبكه ای از ارتباط های زنجیره ای كلان و خرد دستگاههای علمی كشور است، به شدت احساس می شود كه باید برای آن چاره اندیشی كرد.
 
ایشان تأكید كردند: مهمترین وظیفه نظام ملی نوآوری، رصد و هدایت جریان علمی و نوآوری در كشور است.
 
در آغاز این جلسه 3 ساعته، 13 نفر از استادان دانشگاهها، دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف بیان كردند.
 
دكتر غلامرضا پورمند نماینده استادان دانشگاه علوم پزشكی تهران، چهره ماندگار و محقق برتر جشنواره بین المللی رازی در سخنان خود به تبیین نقش و تأثیرگذاری «نگاه سلامت محور» بجای «درمان محور» پرداخت.
 
دكتر منصور اعتصامی – استاد دانشگاه تربیت مدرس و نماینده استادان رشته های علوم انسانی نیز، استفاده از مبانی دینی و آموزه های اسلامی در مباحث اقتصادی را به ویژه در اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی ضروری خواند.
 
وی خواستار استفاده از ظرفیت بالای نخبگان و اساتید اقتصادی به عنوان اتاق فكر اقتصادی كشور شد و از تهیه و تدوین طرح اقتصاد ضدتحریمی از جانب جمعی از اساتید اقتصادی دانشگاهها خبر داد.
 
دكتر فرنوش فرید بُد دكترای تخصصی الكتروشیمی دانشگاه تهران و دارای رتبه دانشمند بین المللی بعنوان سومین سخنران، تدوین نقشه جامع علمی كشور را گامی مهم در توسعه برنامه ریزی شده علمی دانست.
 
دكتر فریدبُد افزود: برنامه ریزی عملیاتی و سرمایه گذاری كافی برای تحقق چرخه ایده تا تولید می تواند شتاب رشد علمی كشور را بیشتر كند.
 
سخنران بعدی این دیدار یك استاد فنی بود. دكتر احمد چَلداوی استاد تمام رشته مهندسی برق و استاد نمونه كشوری،
 
وی تجربه 8 سال دفاع مقدس را نشان دهنده توانایی ملت ایران در تبدیل تهدید به فرصت دانست و گفت: این تجربه در شرایط فعلی نیز در پرتو برنامه ریزی و تلاش قابل تكرار است.
 
استاد چلداوی به عنوان نماینده استادان دانشگاههای فنی دو پیشنهاد مشخص داشت: تشكیل اتاق فكر صنایع بزرگ با حضور صاحبان صنایع و «استادان و محققان دانشگاهها» و تشكیل هم اندیشی استادان جهان اسلام.
 
دكتر سیف الله سعدالدین نماینده بسیج اساتید – تشكیل حلقه های علمی با حضور اساتید صاحب فن بسیجی و دانشجویان را،‌منشأ آثار فراوان خواند و از تشكیل كارگروههای 23 گانه تحول در علوم انسانی و كارگروههای جنگ نرم خبر داد.
 
دكتر سیدحسن شهرستانی نماینده اساتید گروه هنر و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر نیز ضرورت تحول در عرصه هنر و تقویت هنر برآمده از انقلاب اسلامی را محور سخنان خود قرار داد.
 
وی نظریه پردازی درخصوص مبانی هنر از دیدگاه اسلام و لزوم توجه بیش از پیش به ادبیات داستانی بعنوان پشتوانه اصلی آثار نمایشی و سینمایی را مورد تأكید قرار داد و از بی توجهی به معماری سنتی و اصیل در شهرسازی ها انتقاد كرد.
 
دكتر افسانه صفوی دكترای شیمی دانشگاه شیراز و استاد و پژوهشگر نمونه به عنوان هفتمین سخنران،‌روند پیشرفت علمی ایران را افتخار آمیز خواند و گفت: استقلال بیشتر دانشگاهها می تواند این روند را تسریع كند.
 
دكتر صفوی همچنین باور عمیق به توانایی متخصصان داخلی، حمایت بیشتر از محققان وایجاد بانك نیازهای صنعتی كشور را خواستار شد.
 
دكتر مهدی ناطق پور – دكترای انگل شناسی پزشكی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با تمركز بر طرح دانش افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاهها، تقویت ظرفیت های تربیتی و معرفتی اساتید و استفاده از آن در پرورش فكری و فرهنگی دانشجویان را ضروری خواند. وی برنامه ریزی دقیق را تنها راه تحقق این ایده دانست.
 
نهمین سخنران جلسه مشترك رهبر انقلاب و استادان دانشگاهها دكتر حمید ابریشمی استاد اقتصاد دانشگاه تهران بود. دكتر ابریشمی در نگاهی آسیب شناسانه به وضع فعلی اقتصادی كشور گفت: فقدان برنامه مطلوب اقتصادی بر مبنای اخلاق اسلامی، مهمترین عامل وضع كنونی است. این استاد دانشگاه، اقتصاد اخلاقی را مكمل اقتصاد مقاومتی دانست.
 
دكتر شهرام یوسفی فر – دكترای تاریخ ایران نیز به عنوان دهمین سخنران، ضرورت محور قرار گرفتن پژوهش در نظام علمی كشور را خاطرنشان كرد و گفت: باید نگاه موجود به پژوهشگاهها و مراكز تحقیقات بعنوان مراكز دست چندم را تغییر داد.
 
دكتر یوسفی فر اصلاح و بازتعریف جایگاه اعضای هیأت علمی پژوهشگاهها، تربیت مدیران پژوهشی و گسترش اخلاق پژوهشی را خواستار شد.
 
دكتر نوشین بیگدلی دكترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف فراهم كردن زمینه مشاركت جدی دانشگاههای شهرستانها در عرصه پیشرفت علمی كشور را مورد تأكید قرار داد.
 
سخنان دكتر بیگدلی چند نكته دیگر نیز داشت: استفاده از ظرفیت و خردجمعی اساتید دانشگاهها در بخشهای مختلف برای حل مسائل كلان كشور، الگوسازی اساتید و نخبگان زن دانشگاهها به عنوان  الگوی زن مسلمان ایرانی و پرهیز از تغییرات مكرر در قوانین دانشگاهها و مقررات جذب اعضای هیأت علمی.
 
دكتر مسعود اخوان فرد دكترای حقوق تخصصی تجارت بین الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نیز در سخنان خود پرهیز از اقدامات ظاهری و كم عمق در موضوع راه اندازی كرسی های آزاداندیشی را الزامی دانست. وی نگاه متوازن و همه جانبه به علوم انسانی بویژه در باز تولید متون علمی، اصلاح ساختارها و تربیت نیروهای ارزشی را مهم خواند.
 
دكتر حسن سالاریه دكترای مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان سیزدهمین و آخرین سخنران جلسه مشترك رهبر انقلاب و استادان دانشگاهها به بررسی موانع افزایش سرعت پیشرفت علمی كشور پرداخت.
 
ضعف در كار گروهی در تحقیقات علمی، تغییرات مكرر در مدیریتهای كلان پژوهشی، ریسك ناپذیری مدیریت بخشهای صنعتی، بی اعتمادی برخی مدیران به دانش بومی،‌ضعف آموزشهای كاربردی در دانشگاهها و كمبود رقابت علمی میان استادان دانشگاهها برای رفع نقاط ضعف صنایع از جمله مواردی بود كه دكتر سالاریه به آنها اشاره كرد.
منبع: رجانیوز




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مدیر مسئول موسسه
نظرسنجی
نظرشما در مورد وبلاگ موسسه چیست؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی