تبلیغات
پاتوق جوانی - سیاسی
پاتوق جوانی
ارائه نظرات و گفتگو در چارچوب ادب

نامزد جمهوری خواه آمریکا در اسرائیل + تصاویر

 

نامزد جمهوری خواه آمریکا در اسرائیل + تصاویر

میت رامنی نامزد جمهوری خواهان آمریکا به سرزمین‌های اشغالی رفته است تا با سران صهیونیست دیدار کند.

میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات سال جاری میلادی آمریکا برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات رژیم صهیونیستی به تل‌آویو رفته است.وی قرار است که در این سفر ضمن دیدار با سران صهیونیست، برنامه‌های خود برای ادراره آمریکا را نیز به آنها ارائه کند.
باراک اوباما نیز در انتخابات سال ۲۰۰۸ قبل از آغاز انتخابات سفری به سرزمین‌های اشغالی داشت و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد.
نامزد جمهوری خواه آمریکا در اسرائیل + تصاویر
نامزد جمهوری خواه آمریکا در اسرائیل + تصاویر

 



دور سوم گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ به پایان رسید

خبرگزاری فارس: دور سوم مذاکرات ایران و ۱+5 در مسکو به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: دور سوم گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ به پایان رسید

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مسکو، دور سوم گفت وگو های ایران و 1+5 به پایان رسید. این دور از مذاکرات که از پیش از ظهر امروز در محل هتل حلقه طلایی آغاز شده بود در 2 مرحله برگزار شد.

پش از این اعلام شده بود که عصر امروز کنفرانس خبری اشتون و جلیلی برگزار خواهد شد.

این گفت و گوها از روز گذشته آغاز شده است.

هنوز از محتوای مذاکرات دور سوم خبری منعکس نشده است.

----------------------------------------------------------

اطلاع رسانی آزاد یا ترویج عقاید انحرافی ؟!!

امروزه شبکه های اینترنتی و ماهواره ای مختلفی تشکیل شده و هر کدام درباره ی موضوعاتی خاص نظرات مختلف و احیاناً ضد و نقیضی را بیان می کنند.
این شبکه های اینترنتی یا ماهواره ای هر کدام از اعتبار خاصی در بین دیگر شبکه ها برخوردارند. به این معنی که این شبکه ممکن است به دست یک فرد تازه کار اداره شود یا تحت نظر مجموعه ای بزرگ مانند BBC به فعالیت خود ادامه دهند.
حال در این کش مکش انتقادات بسیاری به این شبکه ها وارد است. عده ای مانند دولت ایران مستقیماً بسیاری از آنها را وابسته به سازمان های جاسوسی می دانند و عده ای دیگر که اغلب در خارج از کشور به سر میبرند این شبکه ها را صدای آزادی و وسیله ای مستقل برای بیان آزاد موضوعات تلقی می کنند.
در ادامه قصد داریم تحلیل جامعی در این باره داشته باشیم.
شما می توانید دیدگاه های خود را از طریق نظر دادن برای ما مطرح کرده و در این بحث شریک شوید.


شبکه های ماهواره ای

قبل از هر اظهار نظری لازم می بینم یک دسته بندی اجمالی از حیث محتوایی بر رسانه های فارسی زبان داشته باشیم:

۱. خبری
۲. مذهبی، دینی و عقیدتی
۳. تفریحی و سرگرمی
۴. سیاسی - جناحی
۵. آموزشی یا فروشگاهی

طبق این دسته بندی یک شبکه تلویزیونی می تواند فقط در یکی از این حوزه ها به فعالیت بپردازد یا در دو یا چند حوزه به ارائه محتوا و برنامه اقدام کند.

از بین این موارد شبکه هایی که در حوزه آموزشی (مثلاً آموزش آشپزی) یا فروشگاهی فعالیت می کنند از بحث ما خارج اند. می توان بیشترین و کمترین اهمیت را به ترتیب در حوزه های "خبری" و "سیاسی جناحی" دانست. حوزه های "مذهبی عقیدتی" و "تفریحی" به ترتیب در حوزه های بعد قرار میگیرند.

البته از جنبه های دیگر غیر از محتوا نیز می توان یک دسته بندی انجام داد. مثلاً از این نظر که شبکه مستقل است یا وابسته به یک دولت (مثل صدا و سیما) یا از لحاظ سابقه آن شبکه و سازمان ، یا اینکه در کدام کشور فعالیت می کند و جنبه های دیگر که به نظر من دسته بندی اول جامع تر و مفیدتر از بقیه است و بهتر می توان روی آن مانور داد.

حال ما سعی داریم در قسمت های بعدی هر کدام از این حوزه ها را مورد تحلیل قرار دهیم.


تفریحی و سرگرمی

مواردی همچون فیلم و سریال، موسیقی، هنر، برنامه های طنز یا خانوادگی، ورزش و ... در این دسته جای می گیرند. این حوزه را می توان پر مخاطب ترین حوزه به شمار آورد. بنابراین دارای ظرفیت بالایی برای اثرگذاری و انتقال مفاهیم است.

از مهم ترین و نامی ترین شبکه های خارج از کشور در این زمینه می توان به شبکه های manoto1 ، Farsi1 و بعد از آنها GEM و PMC و دیگر شبکه های سطح پایین تر اشاره کرد که پر حرف و حدیث ترین آنها دو شبکه اول یعنی manoto1 و Farsi1 می باشد.

مهم ترین پارامتری که در این شبکه ها خودنمایی می کند حال و هوا و رنگ و بوی فرهنگ غربی است. تقریباً همه افراد با این موضوع موافق اند، منتها بحث سر این است که آیا چنین فضایی می تواند اثر سوء و منفی در فرهنگ جامعه ایران داشته باشد یا نه.

اگر بخواهیم با دیدی بیطرفانه به قضیه نگاه کنیم روشن است که بین فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی (بطور کل شرقی) تفاوت های فراوانی است. حال اگر مخاطب، این تفاوت ها را از قبل پذیرفته باشد و این موضوع برایش حل شده باشد و سپس پای این برنامه ها بنشیند، خوب در آن صورت مشکل چندانی پیش نخواهد آمد چون بیننده به تناقض بر نمی خورد.
اما اگر این پیش فرض (پذیرفتن تفاوت و اعتقاد قوی به ایدئولوژی خودش) وجود نداشت، آنجا سرآغاز مشکلات است. چون بیننده با خود می گوید: اینها کجا و ما کجا ؟!! ای دل غافل که عمرمان تلف شد! نه تفریحی نه عشقی نه شوری نه .... . و از آنجا که غالب مخاطبان این موضوعات قشر جوان و میان سال که اکثراً کم سواد اند می باشند اثرات سوء بیشتر نمایان می شود.
موضوع دیگری که مطرح است این است که آیا این رسانه های فارسی زبان خارجی، با هدف و غرض به پخش این برنامه ها اقدام می کنند؟ به عبارت دیگر آیا این شبکه ها با آگاهی از اثرات سوء آن بر روی مخاطبان ایرانی دست به این اقدام می زنند و به دنبال اهدافی فراتر از آن هستند یا نه ، پخش این موارد تنها به دلیل جذاب بودن آن و به دنبالش جذب مشتری و کسب سود از تبلیغات کالاها صورت می گیرد؟

مسلماً عامل تبلیغات و کسب سود نقش مهمی دارد، اما آیا این عامل تنها هدف است؟

عده زیادی بر این باورند که این اقدام کاملاً از روی آگاهی و با برنامه ریزی، با هدف گسترش فرهنگ غربی و به دنبال آن رسیدن به اهداف سیاسی انجام می شود و آن را " تهاجم فرهنگی" می نامند.
عده ای دیگر معتقدند که این طور نیست، چون ما داخل ایران هستیم و با عرف و جامعه آنجا آشنایی نداریم فکر می کنیم که پخش چنین برنامه هایی با هدف سیاسی صورت می گیرد در حالی که برای خود مسئولان این شبکه ها، پخش این برنامه ها کاملاً عادی است.
اگر باز هم بخواهیم خوش بینانه قضاوت کنیم باید بگوییم با فرض اینکه این کار از روی هدف و برنامه ریزی از سوی عوامل بیگانه هم نباشد یعنی فقط از روی تجارت و بیزینس آن باشد (البته فرض اول یعنی با برنامه ریزی بودن آن چنان دور از ذهن هم نیست گویی بعضی از مدارک و شواهد وجود دارد که حاکی از این امر است.) با این وجود هم می توان این سوال را مطرح کرد که؛ این همه هزینه که صرف خرید و یا تولید و دوبله آثار هالیوودی و خارجی می شود، چرا صرف خرید و تولید آثار ایرانی یا متناسب با فرهنگ ایرانی نمی شود. چرا مشاهده می شود در انتخاب و پخش برنامه ها، همه ی سعی بر این است که آثاری که مبلغ فرهنگ غربی است به نمایش در آید. چرا از ظرفیت های فرهنگ تمدن ایران کمک گرفته نمی شود.

برخی ممکن است بگویند: « مگر ایران آثاری هم دارد که بتواند در مقابل آثار غربی قرار بگیرد!؟ »

در جواب می توان گفت اولا این برنامه ها برای ایرانیان پخش می شود و مسلماً برنامه های ایرانی بیشتر با سلایق مردم جور در می آید تا برنامه های غربی. ثانیاً این همه خلاقیت ها و هزینه هایی که در این شبکه ها استفاده می شود اگر در راستای فرهنگ ایرانی باشد قطعاً نتایج نو و بدیعی را بوجود خواهد آورد.

بنابر این جوابی پیدا نمی شود که پخش آثار مغایر با فرهنگ ایران و سنت اسلام را توسط این شبکه های تلویزیونی توجیه کند.

این نکته را هم باید عرض کنم که در این تحلیل، منظورمان تمام برنامه های پخش شده در طول شبانه روز از یک شبکه نیست، بلکه ممکن است که چند برنامه ی مطابق با فرهنگ ما نیز پخش بشود (مانند مستند ها، مسابقات ورزشی یا حتی برنامه های تولید شده در خود ایران.) پس این تفسیر تنها متوجه آن دسته برنامه هایی است که مبلغ فرهنگ غرب است.


سیاسی - جناحی

تحلیل این حوزه از رسانه ها، به نسبت ساده تر و روشن تر است، زیرا مواضع این شبکه ها کاملاً روشن و نیاز به رمزگشایی و توجیه و تفسیرهای آنچنانی ندارد.

اکنون باید منظور خودم را از سیاسی جناحی بیشتر روشن کنم.
ابتدا چند شبکه که در این حوزه فعالیت می کنند را نام می برم: سیمای آزادی (تلویزیون سازمان مجاهدین خلق)، تلویزیون پارس (وابسته به گروه های سلطنت طلب)، و شبکه های رده پایین تری مثل: تلویزیون کانال ۱ و ... .
حال باید دید چه عاملی این شبکه ها را در یک گروه قرار داده است.
مهمترین عامل، وابستگی به یک جناح سیاسی و فکری است. یعنی تقریباً تمام این شبکه ها توسط گروهی از افراد که طی جریاناتی و بخاطر تفکرات خاصی که داشته، از توده مردم جدا شده و به خارج از کشور مهاجرت کرده و برای زنده نگه داشتن اسم و رسم جناح خود و تبلیغ و بیان عقایدشان ایجاد شده است.

با یک دید کلی روی همه این شبکه ها متوجه می شویم که هیچ نقطه اشتراکی در گفتارها و طرز فکر های یک شبکه با شبکه دیگر پیدا نمی شود و گاهاً بر ضد هم نیز موضع می گیرند. ولی در یک نقطه کاملاً مشترک عمل می کنند و آن مخالفت شدید و صریح با حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع برای همه کاملاً مشهود و قابل درک است.
در این راه (مخالفت با حاکمیت) از هر نوع روش تبلیغی استفاده می شود که اکنون به مصداق های آن نمی پردازیم.

همان طور که عرض کردم مهم ترین فعالیت این شبکه ها، مخالفت شدید با حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی ایران است. و متاسفانه این شبکه ها در برنامه هایشان از تمام خبرهای ریز و درشت حتی اگر در حد یک شایعه باشد و از تمام تحلیل و تفسیرهای گوناگون چه دروغ باشد چه با واقعیت مطابقت داشته باشد بهره می گیرند.
نتیجه این کار، در توهم به سر بردن است. چرا که هرچه روزها می گذرد و اتفاقات تازه ای روی می دهد و به دنبال آن مجریان این شبکه ها تفسیرهایی مغایر با واقعیت یا لااقل بدون هیچ گونه سند یا مدرک را مقابل دوربین مطرح می کنند کم کم یک توهم فکری غیر قابل درمانی شکل می گیرد و در نهایت موجب انحراف بینندگان می شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که: «خیلی از خبرهای درستی که در تلویزیون های دیگر راجع به ایران گفته نمی شود را می توانیم در این شبکه ها بیابیم پس با این حساب دنبال کردن این شبکه ها بی فایده هم نیست!!؟ »

در جواب باید به چند نکته در این رابطه اشاره کنم:

۱. با توجه به مطالبی که قبلا عرض کردم تفکیک خبرهای صحیح از ناصحیح در این شبکه ها بسیار مشکل است و ممکن است دچار اشتباه شوید و این نکته ی بسیار مهمی است.

2. خبرهایی که مورد نظر شماست آنچنان ارزش خبری و فهمیدن ندارند چرا که عمدتاً مسائل ریز و پیش پا افتاده ای هستند و به این دلیل در این شبکه ها مطرح می شوند که با کنار هم گذاشتن تعدادی از این خبرها و حدس و گمانه زنی و استدلال استقرائی به نتایج مورد نظر خودشان برسند.

۳. نکته بعدی اینکه شما می توانید بسیاری از همین خبرها را در روزنامه ها و مطبوعات داخلی بدون هرگونه تحلیلی بدست آورید.

در نهایت به نظر من بهتر است زیاد روی این شبکه ها حساب نکنیم چون علاوه بر اینکه متصدیان آنها فقط به دنبال منافع خود هستند، مشاهده این برنامه ها به تدریج شما را از خط و حد خردورزی و عقل گرایی دور کرده و به سوی یک سری موهومات می کشاند و دیگر فرق بین یک انتقاد صحیح و بجا در سیاست را با جریان سازی تشخیص نمی دهید که این برای فردی که طالب حقیقت است، چندان مفید به نظر نمی رسد.


شبکه های خبری

وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ

 الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلاَّ قَلِیلاً


و هنگامی که خبری از پیروزی یا شکست به آنها برسد، (بدون تحقیق،) آن را شایع می‌سازند؛ در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان -که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواهند شد. و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عده کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید (و گمراه می‌شدید).
(النساء، 83)

داغ ترین و حساس ترین حوزه، همین حوزه خبررسانی است. بنا به اهمیت موضوع کمی بیشتر وقت شما را می گیرم و در همین ابتدا از شما پوزش می خواهم.
به دلیل اینکه این بحث، بسیار مهم و حساس است، بهتر است کمی منطقی تر و علمی و اصولی تر، بحث را آغاز کنیم.
ریشه شناسی
موضوع مورد بحث ما، شبکه های خبری است. خوب است ابتدا معنا و کاربرد لغوی کلمه اخبار (NEWS) را بدانیم.
در لاتین، کلمه NEWS از چهار حرف N-E-W-S تشکیل شده است که در ریشه شناسی عامیانه گفته شده، این حروف تشکیل شده اند از اولین حرف از کلمات North , East , West , South که بیانگر چهار جهت جغرافیایی و در واقع کل جهان هستند.
کاربرد کلمه News به شرح زیر است:
News is the communication of selected information on current events which is presented by print, broadcast, Internet, or word of mouth to a third party or mass audience
ترجمه:
اخبار، رسانیدن اطلاعات انتخاب شده ای در مورد اتفاقات جاری است که به وسیله چاپ کردن، نمایش تصویری، اینترنت، یا به صورت زبانی برای سوم شخص یا توده مخاطبان ارائه میشود. [ویکی پدیای انگلیسی]
در فارسی نیز در فرهنگ معین، این طور گفته شده است که : "اخبار، مطالبی است که برای آگاهی مردم بیان می کنند."
در دستور زبان، علوم فلسفه و منطق، و ... نیز تعاریف دقیق تری برای خبر آورده اند که در اینجا از ذکر آنها خودداری می کنیم.

پس تا اینجا فهمیدیم که شاخصه اصلی خبر، آگاهی رساندن است. و این عمل ممکن است در قالب های سمعی، بصری، نوشتاری، دیجیتالی و ... صورت گیرد.

انواع موضوعات خبری
برای بررسی و بحث پیرامون خبررسانی لازم است بدانیم اصولاً در چه موضوعاتی خبررسانی انجام می شود. به بیان ساده تر هنگامی که در حال تماشای یک برنامه خبری جامع هستیم، چه موضوعاتی ممکن است به گوش ما بخورد.

اساساً اخبار، همه فعالیت های بشری در زمینه های گوناگون را در بر می گیرد. پس می توان از نظر محتوا اخبار را به پنج (۵) زیر مجموعه تقسیم کرد:

الف) اخبار سیاسی : در این زمینه می توان به پوشش خبریِ تصمیم گیری های مقامات کشور، سخنان رهبران، اعمال تغییر در روابط خارجی، تغییرات و عزل و نصب ها در دستگاه حکومت و مواردی از این دست اشاره کرد.

ب) اخبار اجتماعی : که به مواردی همچون اظهار نظرهای مردمی، ایجاد یا تغییر در نهادهای مردمی، اعتراض ها و تجمع ها، برگزاری مراسم ها و جشن های مذهبی و یا سنتی، حوادث و ناهنجاری ها و وقوع جرایم و موضوعاتی که به مردم و جامعه بر می گردد می پردازد.

ج) اخبار علمی و فرهنگی : اطلاع رسانی دستاورد ها و کشفیات و تحقیق و پژوهش ها، آثار تاریخی و صنایع دستی، اکران فیلم ها و جشنواره های هنری و موضوعات دیگر این چنینی در این حوزه صورت می گیرد.

د) اخبار اقتصادی : فعالان در این حوزه خبری سعی می کنند آخرین خبرها از بازار و بورس و اوضاع اقتصادی و فعالیت های صنعتی و تجاری را به اطلاع مخاطبان خود برسانند.

ه) اخبار ورزشی : شامل آخرین اخبار از نتیجه مسابقات ورزشی و خبرهایی پیرامون باشگاه ها، مربیان و ورزشکاران.

همان طور که عرض کردم این دسته بندی، از نظر محتوایی است. از نظر قلمرو و وسعت خبرها نیز می توان یک نوع دسته بندی دیگر ارائه داد که بصورت زیر بیان میشود:

الف) خبرهای داخلی (محلی) : شامل همه رویدادها و خبرهای مربوط به مردم همان منطقه یا کشور.

ب) خبرهای خارجی : یک سری آگاهی در زمینه های مختلف کشورهای دیگر دنیا که ممکن است برای مردم داخل کشور مفید و جالب باشد در اختیار می گذارد.

ج) خبرهای جهانی : بیان رویدادهایی که گستره و مخاطب آن در مقیاس جهانی است. مانند جنگ ها، انقلاب ها، حوادث بزرگ، مسابقات جهانی و ... .

توجه داشته باشید که این دو نوع دسته بندی جدا از هم نیستند و بهم مرتبط اند. به گونه ای که هر کدام از پارامترهای ذکر شده در دسته بندی محتوایی می تواند در یکی از سه قلمرو داخلی، خارجی یا جهانی اتفاق افتاده باشد. مثلا یک خبر ورزشی می تواند مربوط به یک رویداد کاملاً داخلی و محلی باشد، یا در یک کشور خارجی حادث شده باشد یا نه، یک رویداد همگانی و جهانی باشد (مانند مسابقات المپیک).
پس در واقع با ترکیب این دو دسته بندی، در کل پانزده ( ۱۵) حوزه خبری ایجاد می شود. مثل: سیاسی داخلی، سیاسی خارجی، سیاسی جهانی، اجتماعی داخلی، اجتماعی خارجی، اجتماعی جهانی ..... .

اکنون که یک دسته بندی جامع و شامل را روی مبحث خبررسانی انجام دادیم راحت تر می توانیم جوانب آن را بررسی کنیم.
(برگرفته از bblvc)
----------------------------------------------------------------------------------------



درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مدیر مسئول موسسه
نظرسنجی
نظرشما در مورد وبلاگ موسسه چیست؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی